fredag 19. juni 2015

Knall rosa!

Jeg tar en pause fra Genserbonanza for å vise dere mitt siste prosjekt som kommer rykende varmt fra pinnene! Er så fornøyd så denne bare måå jeg vise med en gang!

Vanskelig farge å gjengi, men den er ikke fullt så skarp og kald som vist her


Det tar sin tid med patentstrikk, men jeg koste meg hele tiden med det og hadde ikke hastverk. Eller, det er jo ikke heelt sant for når jeg hadde siste ermet igjen så kjente jeg at det var på tide å raske på. Ikke fordi jeg var lei, men jeg har jo lyst til å få bruk for den før sommervarmen slår inn. Ja det er lov å håpe og ønske;)

Jeg ble inspirert av Sandnesgarn sitt DIY hefte, der de viser både jakke og genser i patenstrikk. Men som vanlig har jeg funnet min egen vei, fra toppen og ned etter litt beregninger. For å regne ut maskeantall bruker jeg en grunnoppskrift/formel for raglan ovenfra og ned som jeg har funnet på ravelry. Den er super og kan tilpasses all slags garn og mål. 



Jeg har strikket patent på en måte der man slipper alle kastene og bare med rette masker, video her
Helt genialt! Litt mer montering ble det da siden jeg strikket ermene frem og tilbake.


Ermene valgte jeg å ha vide, så her har jeg bare strikket nedover uten å minske før i-cordavfellingen. 

Og IGJEN klarte jeg å glemme meg av på bolen for å strikke lommer så jeg måtte rekke opp litt. For lommer var et must denne gang;)


Garnet jeg har strikket med, Sandnes Garn Soft alpakka, skal gå ut av produksjon dessverre, men det er ennå noen nettbutikker som har litt igjen. Veldig godt å strikke med, og så utrolig mykt!


Oppskrit: egen basert på denne grunnformelen
Garn: Sandnes Garn Soft alpakka Cerise
Pinner: 5,5/ 4,5 på vrangborder/ 4 på i-cordavfelling
Forbruk: 450g/9 nøster
Prosjektside på ravelry

Jeg har selvfølgelig fyllt opp stashet mitt med litt forskjellige farger av dette garnet... Det var jo halve prisen, da går det ikke an å la være! Må si det frister med en hvit en, særlig til sommerbrun hud :)

Ønsker alle en strålende fredag og helg!


11 kommentarer:

  1. Knallfin jakke i lekker farge!

    SvarSlett
  2. For en drøm av ei jakke! Flott utført. Takk for link til formelen :)

    SvarSlett
  3. Elsker fargen! Den ble utrolig flott:) Du ser så fresh og sommerlig ut:)

    SvarSlett
  4. En fulltreffer! Fin fasong og lekker farge! Må gi deg ros for fint arbeid også!

    Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Kjekt at det er flere som strikker patent:) Jakka di ble knallfin! Den må være en drøm å ha på, med tanke på den fine passformen, fargen og det myke garnet:)

    SvarSlett
  6. Denne jakka er så nydelig♡♡ Jeg begynte straks å sjekke ut om noen har igjen dette garnet.... Fikk så lyst på maken jakke.....;-)
    Så flink du er!:-)

    SvarSlett
  7. Kjempefin jakke! Denne blir sikkert deilig å tulle rundt seg på sommerkvelder på terassen.

    SvarSlett
  8. Veldig fin jakke! Jeg har sett på oppskriften på Ravelry, og lurer litt på hvordan du får til "kanten" rundt halsen og ned? Er litt nybegynner her;)

    SvarSlett
  9. Gudrun: Tusen takk! Regner med du mener vrangborden? Den plukker jeg opp masker til helt til slutt. Da begynner jeg nederst på høyre forstykke og plukker opp masker i kantmasken som er strikket som rille. Jeg syns det er enklest å bruke en heklenål til det og så overfører jeg masken på en lang rundpinne for hver jeg plukker opp. Det tar litt tid og er litt putlete;) Når jeg har gjort det hele veien rundt så strikker jeg vrangbord 1r, 1vr frem og tilbake så bred som du ønsker den. Feller av litt løst med ett pinnenr større ellers blir kanten altfor stram. Du kan søke opp video på youtube og garnstudio for hvordan du plukker opp masker. Håper dette var til hjelp for deg:))

    SvarSlett
  10. Gudrun: Og bare send meg en epost om du lurer på noe mer;) anne_hauge@hotmail.com

    SvarSlett
  11. Tusen takk for oppklarende svar:) mulig jeg benytter meg av litt hjelp senere også;)

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...