torsdag 4. februar 2016

2 Rillejakker

Som vist i sneak peak'en tidligere så har jeg strikket flere jakker i fjor og året før. Den rosa jakken i patentstrikk kan du lese om her.

De to andre er fra 2014 faktisk. Siden den ene er sort så har det ikke akkurat vært enkelt å ta bilder av den, og spesielt ikke på vinterstid!

Inspirasjonen var høstjakka til Pickles, som så mange strikket den høsten. Siden jeg klør lett av slike tweedgarn så valgte jeg heller en kombinasjon av alpakka og ull i begge jakkene. Har også valgt å ha riller på ryggen i tillegg til fronten for å slippe vrangmasker, men glattstrikk på ermene. Pickles sin versjon er strikket ovenfra og ned, det gjorde jeg også men brukte malen som jeg har strikket gensere med tidligere.

Den sorte har fått rillefelt i sjalkragen og nederst på ermene. Strikket i Cascade 220 fingering i en gråsort melert farge. Blandet med DSA Faerytale i sort med glitter, syns jeg det ble en fin kombinasjon. Cascade er peruviansk ull som er veldig myk, men med god spenst så jakken holder godt fasongen til og med etter å ha sittet mye med den på. Veldig fornøyd med det, for riller kan ha en tendens til å sige etterhvert. 


Oppskrift: egen
Garn: Cascade yarns 220 fingering i Jet og DSA Faerytale i sort/glitter
Pinner: 6, 5 og 4,5 mm
Garnmengde: 220g Cascade og 330g Faerytale
Prosjektside











Den blå er strikket i samme garnkombinasjon, men her valgte jeg forskjellige turkise toner av ullen og en melert sjøfarge i Faerytale. Så det ble striper, men ikke så markante. Denne gang valgte jeg rillestrikk også på kragekanten (eller hva man kaller det;)


Oppskrift: egen
Garn: Cascade 220 fingering og DSA Faerytale
Pinner: 6 og 5 mm
Garnmengde: Cascade 220g og Faerytale 300g
Prosjektside









Jeg ble så fornøyd med disse jakkene at jeg la opp til enda en, men den har blitt liggende i en kurv..et eller annet sted...hihi Etter flytting og valp i hus så fikk jeg aldri motivasjon til å fortsette. Det er jo mye kjekkere å begynne på noe nytt, ikke sant? 




5 kommentarer:

  1. De jakkene så skikkelig deilige ut!

    SvarSlett
  2. Bare la den bli liggende, du. Nå har du jo to fine jakker å bruke! Blir jo en super UFO å ta tak i om noen år.

    God torsdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Hei
    Først må jeg jo bare si at Villy er kjempesøt, sukk!! Valper er jo til å smelte over. Jegvelsker jo dyr, og savner katten, som ble igjen hos ex'en. Men siden jeg er ofte hos min søster, koser jeg mag med katten der, og hunden, når den er hjemme der. Den bor egentlig hos tantebarnet i Oslo.
    Så flotte jakker!!!! Slike er uunnværlige, særlig nå! Og det er sånne man kan bo i.
    Jeg synes faktisk du burde gjøre ferdig den som ligger i kurven også, så får du tre deilige jakker å bytte på. Jeg får meg snart et herlig pledd, som også lå brakk etpar års tid. Men etter ihuga innsats av meg selv, er det nå snart ferdig. Jeg tror jeg gir meg selv en uke til på det, så det ikke blir stress.
    I morgen er det helg, som jeg ser frem til.
    Klem fra meg

    SvarSlett
  4. Det var to deilige og fine jakker! Det beste med slike jakker er hvor anvendelig de er. Jeg heier på deg for jakke nr tre, men jeg forstår godt at noen prosjekter blir lagt bort mens valpeperioden står på. Mye jobb med valp, men guri meg så morsomt og koselig det er. Min hund er blitt 2,5 år og det er så kos! Det er bare en sjelden gang han stikker av med nøstene mine nå, mest om han syns han får for lite oppmerksomhet. Da ligger han bare å venter på at jeg skal oppdage det, med masse skøy i blikket. Da må jeg bytte til meg nøstet, mot en godbit eller en leke, og et lite nei. Jeg pleier å forklare for hunden min. Det er helt rart, for jeg tror jo egentlig ikke han forstår hva jeg sier. Men mange ganger er det som om han forstår. De er så skjønne! Lykke til med valpen deres, den er helt nydelig! <3
    Klem

    SvarSlett
  5. Den blå... *sukk* Nydelig! :) Både plagget og fargene og garnet :)

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...