mandag 2. desember 2013

En liten kofte

 Mens jeg ventet på mer garn til et annet prosjekt så begynte jeg på en babyjakke. Mest for å øve meg på mønsterstrikken, men jeg hadde også lyst til å teste ut steeking. Heidi med bloggen Wool Rocks hadde et bra innlegg om dette og ga meg mot og inspirasjon til å prøve. Jeg, eller egentlig håndleddene mine, liker ikke så godt vrangmasker så å strikke jakke har liksom vært et ikke-prosjekt hos meg. Helt til nå! Dette var veldig spennende og kjekt å prøve ut.

Jeg la opp 7 ekstra masker som jeg strikket slik; 1 vrang, 5 rett, 1 vrang. Da brettet den seg fint innover. Jeg var litt redd for å bare bruke heklemetoden så jeg sydde et par sømmer og heklet så over de slik at jeg fikk en finere kant og det var da lett å sy den fast på innsiden. Til knappestolpen plukket jeg opp 3/4 masker og det virker som det var et bra antall. Jeg pleier å strikke vrangbordene litt stramt. Jeg har og lest et sted om man strikker løst så skal en plukke opp 2/3 av maskene.



Oppskrift: utgangspunkt fra flere forskjellige
Garn: Filcolana Peruvian
Pinner: 4 på vrangbord ermer, 4,5 på resten av vrangbordene og 5 ellers.
Str: tja..3-6 mnder?
Forbruk: 954 Lysegrå Melange, 110g
101 Hvid, 42g









Mønsteret er tatt fra boka til Annemor Sundbø sin Lusekofta fra Setesddal. En flott bok der hun viser mange gamle varianter av Setesdalmønsteret og hun forteller også historien til lusekofta. Boka er dessverre vanskelig å få tak i, men det kan leses på nett hos Nasjonalbiblioteket. Ellers selges den på engelsk hos blant annet ull.no. Jeg fant den norske versjonen i en nettbutikk i Sverige. 

Jeg skulle gjerne også hatt Kvardagsstrikk- Fillehaugen av Annemor Sundbø. Så hvis noen har denne på norsk og vil bli kvitt den så kjøper jeg gjerne!




9 kommentarer:

  1. Det var en nydelig liten jakke :)

    SvarSlett
  2. Den ble kjempefin! Flotte knapper til.

    SvarSlett
  3. For en skjønn liten kofte du har laga. flink du.
    Klem

    SvarSlett
  4. Å herremin, så søt denne var! *smelt* Modig du er som bare hopper uti steekingen ;) Jeg må alltid drøye leeenge, og monteringen og klipping og slikt har jeg enda ikke våget meg til. Men du inspirerer, og nå fikk jeg lyst! :)

    SvarSlett
  5. Så fin jakken ble og for en god ide å prøve ut steeking teknikken på et barneplagg! Det skal jeg jammen meg også gjøre.

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...