søndag 4. mai 2014

Favorittjakke

Ble visst en bloggepause her gitt. Ikke planlagt, men tiden ble liksom prioritert til strikking for det meste. Og så ble det så fint vær og påske, og da kallet hagearbeidet på meg ;) 

Så nå skal dere endelig få se hva jeg strikka på i påsken. Har tidligere strikket 4 gensere etter denne oppskriften, men jeg har lenge ønsket meg en jakke. Jeg har jo vist og fortalt før om min mislykkede skappelgenser som jeg rakk opp. Prøvde å strikke en ny genser, men rakk opp igjen. Den største jobben ble å skille Punogarnet fra den lyserosa Faerytale. Litt svinn ble det, men jeg satt igjen med 4 1/2 nøste, i tillegg hadde jeg 3 nye nøster liggende. 




Kjøpte inn tynn alpakka i pudderrosa og strikket en prøvelapp med hekle steeking og klippet i vei. Jeg dro godt i lappen for å se om det raknet, jeg til og med pillet og dradde med både heklenål og synål. Det ble jo litt løsere men ingen tråder løsnet eller raknet så da var jeg trygg på at dette kunne funke.

Siden jeg ikke skulle bruke ren ull søkte jeg på nettet etter tips og den som leter finne! Fant bra bilder med fremgangsmåte  på denne bloggen og tips om at en kan bruke heklemetoden på glatt garn/nylon/superwash hvis en syr en søm med attersting ved siden av heklekanten. 

Jeg la opp 7 masker ekstra i midten som jeg strikket 1vr, 2r, 1vr, 2r, 1vr. Da bretter kantene seg fint innover og vrangmasken i midten klippet jeg i. Jeg brukte Faerytalegarnet til å hekle og sy attersting med. Det er jo så hårete og umulig å rekke opp uansett. 


Her har jeg heklet to kanter nedover i rettmaskene på begge sider av vrangmasken i midten. Ved siden av heklekantene sydde jeg med attersting, bare sånn for sikkerhetsskyld.



Så ble knappestolper plukket opp og strikket



Og her er den klippet opp og klar til å sys fast. Jeg strikket ikke belegg, men brukte bare heklekanten til å sy fast til vrangen.



Sydde fast kantene med Faerytale. Heklekanten er like elastisk som resten og la seg fint inntil. De få trådene som stakk ut la seg greit inni og ble skjult.



Ferdig!


Tok litt tid med monteringen, men det var kjekt og spennende også. Resultatet ble over all forventning og jeg er såå glad for at jeg kastet meg i det! Og en befriende følelse å endelig få brukt noe av garnet som hadde ligget i halvannet år.

  • Jeg har fulgt oppskriften etter str 38, men la til 2 masker til ermene. 
  • Økte også til midten av fronten på annenhver raglanøkning. 
  • Litt før jeg kom til livet økte jeg 2 masker i hver side og gjentok det 2 ganger til med 6 cm mellomrom for å få den litt utsvingt/A-fasong. 
  • Nederst fulgte jeg instrukser for de 4 første pinnene med short rows så bakstykket er såvidt litt lenger enn fronten. 
  • Ermene strikket jeg lange slik at jeg måtte brette de opp.
  • Note to self: knappestolpene ble strikket på p 5,5. Etter knapphullene ble strikket ble de neste pinnene litt løse. Neste gang, bytt til pinne 5 etter knapphullsraden.
  • Knappene fant jeg på min lokale Gjestalbutikk, i fin rosalilla perlemor.






Oppskrift: Il grande favorito
Garn: DSA Faerytale og tynn alpakka
Pinner: 6, 5,5 på knappestolpe og vrangbord nede og 5 på vrangbord i halsen
Str: ca 38
Forbruk: 470g
Prosjektside ravelry

Denne er på i skrivende stund og jeg har faktisk brukt den hver dag siden den var tørr! 
Nå planlegger jeg flere slike jakker i andre farger :))


19 kommentarer:

  1. Lekker jakke som er veldig fin til deg! Du kan trygt strikke flere!

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Heisann
    Velkommen tilbake fra Påskeferien. Deilig å bruke tid til strikking også, he he.....
    Så fin jakka di ble!!!! Og med heklet klippekant, ble den også så pen inni på vrangen.
    Jeg skulle også bruke den metoden, men hadde brukt noe superwash garn, så jeg turde ikke. Men jeg har et teppeprosjekt jeg skal bruke det på. Jada , starter på noe nytt hver uke ( ikke overraskende, nei)
    Lurt med å sy ved siden av heklekanten. Det har jeg også tenkt på...sånn i tilfelle.
    De siste gensereiere jeg har strikket, er i bruk absolutt hele tiden, og folk kommenterer dem også. De er litt misunnelige.....hi hi Så jeg er også som deg, vil lave favoritten i flere farger. Men jeg har nå flere favoritter, jeg da.....hjelp.
    Kos deg videre på søndagskvelden. Her blir det ferske boller!!

    SvarSlett
  3. Så fin den ble! Takk for tips, skal komme tilbake hit når jeg skal klippe i planlagt jakke i ull/alpakka :)

    SvarSlett
  4. Denne likte jeg! Godt å komme over den "klippekneika", mange nye muligheter åpner seg ;) Er spent på å se flere varianter av denne jakken, i flere farger :)

    SvarSlett
  5. Så fin jakke:-) skjønner at denne blir en favoritt..såå godt med ull jakker,sommer som vinter:-)

    SvarSlett
  6. Den ble jo kjempe fin! Synes du er veldig flink til å strikke gensere/store plagg, går jo unna som bare det og sitter som ett skudd:) Fant ut at nancy koften blir finest, men pinne 2,5/3 kommer til å gjøre det til en ufo fortere enn svint... Så vi får se, om jeg trikser litt med garn og størrelser:P

    SvarSlett
  7. Sååå fin jakke du har strikket! Nydelig rosa farge♥ Og den ser jo så fin ut til deg!
    Ja, det har vært mye fint vær nå. Deilig med hagearbeid og strikking i solen:)
    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  8. Så flott jakke du har strikket! Nydelig til deg!!
    Takk for tips! Jeg skal snart klippe opp en babydress jeg har strikket og er veldig spent på hvordan det skal gå...tenkte også å hekle kant i stede for å sy på maskin, får se om jeg får det til! :-)
    Ha en fin søndagskveld! :-)

    SvarSlett
  9. OMG - den ble lekker - og takk for fremgangsmåte. Sitter med en jakke til oppklipping for første gang og jeg gruer meg. Dette så jo superenkelt ut!

    SvarSlett
  10. Fytti, så fin! Jeg har også veldig lyst til å prøve meg på denne metoden - har en sinnasaujakke som nærmer seg montering, men kjenner at jeg gruer meg litt altså... Men det er vel som du skriver bare å kaste seg ut i det!

    SvarSlett
  11. Dette var nyttig og inspirerende - og jakka ble kjempefin!

    SvarSlett
  12. Så fin! Har laget en liknende med oppskrift fra pickles, men syns denne var penere, spesielt i halsen :) Må nok prøve meg på å hekle isteden for å sy med maskin.. skummelt uansett tenker nå jeg ;)

    SvarSlett
  13. Den var råfin!!! Eeeelsker fargen <3

    SvarSlett
  14. Kjempefin! Digger heklemetoden :)

    SvarSlett
  15. Kjempefin jakke! Det enkleste blir det lekreste.... :-)
    Hva har du strikket av Punogarnet. Sitter med 9 nøster melert Puno. Planen var skappelgenser, men vil ikke strikke med 1 tråd til, da det blir for tykt. Vuredere jakke i perlestrikk..

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...