mandag 12. mai 2014

New skill

Prosjektet jeg strikker mest på om dagen er litt kjedelig til tider. Mest fordi jeg føler det tar så lang tid og er litt trått å strikke på.. Så jeg prøver å ikke legge det bort for lenge så det blir en UFO, for jeg har jo egentlig veldig lyst å ferdig slik at det kan brukes. 

Men innimellom må man jo ha litt småplukk. Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å hekle, så en dag satt jeg og lette etter videoer på YouTube. 

Og vips, nå kan jeg hekle bestemorrute!

Som regel når jeg lærer noe nytt så er det mye enklere enn det man trodde og jeg spør meg selv "hvorfor gjorde jeg ikke dette før?"

Uansett, disse to videoene likte jeg og syns det var veldig lett forståelig. Så hvis du ikke kan hekle og vil lære noe nytt så prøv da vel!






Mine to første forsøk ble seende slik ut
Jeg brukte Viking Sportsgarn, litt trått men det var det som lå nærmest ;)




Tredje forsøk gikk som en lek! 
Her brukte jeg rester i Rauma Mitu, litt glattere og mye bedre



Om jeg kommer til å hekle så mye i fremtiden vet jeg ikke, men det var kjekt å lære. Og så greit å kunne for det er jo en flott måte å bli kvitt smårester på. Plutselig en dag har jeg nok ruter til å sette sammen til noe større. 


Ønsker alle en flott uke!




16 kommentarer:

  1. Så kjekt da! Alltid morsomt å mestre nye ting:) Rutene dine ble så fine så! Lage noen til og vips så har du et dukketeppe;)
    Mange som hekler de lekreste ting, små bamser/kaker o.l, klær... man bli fort inspirert:) (Og jeg har tendens til å glemme mine begrensninger, hekle ett sjal osv...ikke noe jeg burde gjøre:P)
    Du får bare stå på! :)

    SvarSlett
  2. Kjempefine ruter! Ser ikke ut som du er nybegynner. Det er kjekt å hekle, og mulighetene er så mange. Jeg regner med at vi får se større arbeider etter hvert;) Jeg har nettopp startet med nye ruter til et teppe. Kjekt å ha som fergearbeid siden jeg pendler hver dag.

    SvarSlett
  3. Så flink du er til å hekle. Rutene ser helt perfekte ut, og ser ikke ut til å være laget av en nybegynner. Det er bare å hekle noen ruter hver dag, og vips har du et teppe, vet du.
    Jeg lærte å hekle av min Spanske farmor, da jeg var ganske lita. Hun var sydame, og mente sikkert jeg burde lære meg noe håndarbeid. Vi trengte ikke språk, hun bare viste meg med heklenål og tråd. Jeg har heklet siden......
    Og med hekling kan du pynte på strikkede plagg. Lage kanter, små rosetter, eller kanskje du skal forsøke deg på en lue??
    Jeg strikker på så mange store prosjekt nå, og skal ut på to reiser i juni, der de kanskje blir for store å ha med i kofferten.....muligens jeg må hekle ruter????

    SvarSlett
  4. Så flink du har vært! Ikke nybegynner-ruter akkurat! Å hekle er en fin sommeraktivitet, synes jeg.

    Lykke til med rutene, bestemor eller oldemor? Det blir jeg aldri klok på.

    Klem

    SvarSlett
  5. Gratulerer! YouTube er kjekt å ha :)

    SvarSlett
  6. Så fine ruter:-) jeg prøvde meg også på det i fjor sommer:-) så gøy og prøve seg på noe nytt:-)
    Klem Lene

    SvarSlett
  7. Det er artig å hekle! Så fine oldemorruter du har hekla! Så snar som du er med håndarbeid - så har du plutselig nok ruter til et teppe!! :-)
    Ha ei fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  8. Se der ja :) Fine ruter!
    Jeg synes hekling er moro, lett og raskt og ikke minst veldig fint:)

    SvarSlett
  9. Så fine rutene dine ble;) Jeg har også begynt å hekle litt i det siste og det er greit med litt avveksling fra strikkeprosjektene innimellom. Drømmen er å få ferdig et stort teppe til meg selv...

    SvarSlett
  10. Det er artig å hekle som en avveksling til strikkingen

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  11. Alltid moro å lære noe nytt! :) Fine ruter du har heklet!

    SvarSlett
  12. Så fine de ble allerede på første forsøk! Det er alltid gøy å mestre nye håndarbeidsprosjekt.

    SvarSlett
  13. De ble kjempefine! Lærte meg bestemorruter nylig jeg også, bare i kjempeformat - sitteunderlag fra Drops. Jeg ble helt hekta! ;)

    SvarSlett
  14. Det er alltid moro å lære nye ting. Rutene dine ble kjempe fine. Mine første oldemorruter ble ikke så lekre som dine.

    SvarSlett
  15. Kjempefine lapper! Detta fiksa du lett!;)
    Det er gøy å hekle innimellom, og detvfinnes jo mange fine hekleoppskrifter også:)
    Ønsker deg en fin dag! Og lykke til videre med strikkeprosjektet!:)

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...