tirsdag 6. mai 2014

Sylvia Kosesokker i lange baner

Når jeg først får lært meg noe nytt, ja da får jeg dilla! Etter mitt første par med kosesokker så måtte jeg jo bare lage flere. Andre paret var det mor som var så heldig å få. Egentlig skulle det være en påskepresang, men siden posten var treig så ble det overraskelse når hun kom hjem fra fjellet. De passet fint og hun likte fargen godt, så da er alt fint!


Disse ble strikket med 32 masker rundt foten og 34 omganger mellom tåen og før hælen

Oppskrift: egen 32m
Garn: Faerytale og Tynn Alpakka
Pinner: 5 og 4
Str: ca 37/38
Forbruk: 30g av hvert garn
Prosjektside ravelry

Neste par ut ble til meg selv, strikket av rester. Siden de er litt korte i vrangborden på ankelen så blir de brukt som nattsokker. Jeg ville de skulle sitte godt på og la opp til 32 m på disse også, men strikket de 40 omganger før hælen siden jeg har lengre fot enn mor. 

Str: en smal 39
prosjektside ravelry

Selvfølgelig måtte jeg ha et par som matchet den nye jakken min. Jeg hadde kjøpt inn ekstra med tynn alpakka til den med vilje og den rosa Faerytale har jeg enda nok til et par sokker etter jakken.
Disse ville jeg ha litt løsere og la opp til 36 m og strikket 40 omg før hæl. Og de skulle være lange!

Oppskrift: egen 36 m
Pinner. 5 og 4
Str: 39/40
Forbruk: 60 g av hvert garn
prosjektside ravelry


Og et tips om du vil strikke sokker tå-opp: beste metoden for å få en elastisk nok avfelling av vrangborden er Jeny's surprisingly stretchy bind off




Siden jeg er så godt i gang så slenger jeg meg med på utfordringen fra Sylvia(kanel og sukker). Hun strikker ett par sokker i måneden og spurte meg om å være med, selvfølgelig vil jeg det! 
Nå har jeg vist dere sokker for januar til april og jeg har også noen flere ferdige men de har jeg ikke tatt bilder av enda;) 

7 kommentarer:

  1. Velkommen i gjengen som strikker et par sokker i. Mnd. Foreløpig er vi to, he he.......
    Slike kosesokker er bare digg. De jeg har strikket er litt store, er jo så redd for å lage små ting som ingen kan bruke.......merkelige greier det der, men de som har fått de ELSKER de!!!! Greit nok.
    Siden jeg aldri har vært så fan av sokkestrikking, holder jeg meg til den vanlige metoden. Men en dag skal jeg vel prøve din metode, fra tå og opp.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Oi, se der ja! Kjenner meg igjen i å få dilla på nye ting en har lært:) Kosesokker er jo verdens best da :D

    SvarSlett
  3. Fine sokker, det er noe ALLE blir glade for :) Ha en fin uke, klem fra Beth

    SvarSlett
  4. Her går strikkepinnene varme, ser jeg! Kjekt med matchende sokker til den fine jakken din! Jeg har strikka kun ett par sokker fra tåa og opp, greit egentlig, men det har ikke blitt flere.

    God onsdag fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Du og ditt superstrikketempo! Skulle ligt å sett video av deg ens du strikker :-) Takk for link til video!

    SvarSlett
  6. Fine lester du har strikker - og du er jo bare rå med de strikkepinnene!!! :-)

    SvarSlett
  7. Deilige sokker du har strikket deg! Ser så myke og gode ut:) Og bra gjort å strikke lange sokker, det er noe som hører til sjeldenheten her i huset. Helst så korte som mulig her, ikke fordi det er å foretrekke - men det er raskere og mindre kjedelig:P
    Må strikke meg sokker snart...siste paret (som jeg stjal fra mannen) ble med i noen buksebein og den grå stripen tovet seg...selvsagt...

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...