onsdag 22. januar 2014

Custom fit stripegenser

Her kommer endelig bilder av stripegenseren som jeg strikka etter en custom fit oppskrift(gratis!). Veldig grei måte, du tar forskjellige mål av deg eller en genser som passer fint, plotter det inn i oppskriften og regner ut maskantall for halsen. MEN, da måå du altså strikke en prøvelapp, eller vite strikkefastheten din på garnet/pinnene du bruker ellers går det fort skeis. Jeg visste min strikkefasthet så det var bare mål og utregning som gjensto. 





Eneste med oppskriften var at en skulle plusse på 8 økemasker, og forklaringen for hvor markørene skulle være og hvor man skulle øke forandret jeg litt på. Jeg ville ha standard raglan med 2 masker mellom økningene, men i oppskriften tror jeg det ble økt på begge sider av én maske. Så neste gang skipper jeg å legge til de 8 maskene da halsmålet mitt i utganspunktet var tatt løst nok. 

Genseren er strikka fra toppen og ned, og jeg plukker opp masker til vrangbord i halsen til slutt. Man begynner med å strikke frem og tilbake for å få den høyere bak og når maskeantallet for deler av fronten er gjort legger man opp de resterende i midten på fronten og strikker rundt(håper dette var forståelig). Det er på forhånd regnet ut hvor mange masker man øker til på hver side i fronten før de siste blir lagt opp. 


Halsen min ble hvertfall perfekt og akkurat slik jeg ønsket den. 




Jeg ville ha genseren litt vid og at den skulle henge litt ned under armene så jeg hadde en god del raglanøkninger. Det fine med å strikke top-down er at man kan fort forandre fasong ved å hele tiden prøve den på skuldrene. 
Mine skuldre blir rett/brede fort så jeg tar økninger annenhver omgang. Når jeg har oppnådd vidden, men kanskje ikke lengden ned til deling av ermer/bol, strikker jeg bare lenger uten økninger. Eller jeg starter lenger oppe med flere runder mellom økerundene. Har man f. eks skrå og smale skuldre kan man ha flere omganger mellom økeomgangene. 
Det er litt lignende en oppskrift jeg har fulgt før, Tea with Jam and Bread, som jeg strikket har strikket en gang i sjøtoner og en gang i grått/gult/hvitt. 
Jeg syns det blir en veldig god passform over skuldrene ved å gjøre det slik og det er lett å hele tiden tilpasse det din fasong eller uttrykket en er ute etter.



Jeg valgte å strikke vrangbord i 3r, 1vr. Den krøllet seg da en del når jeg felte av så jeg endte opp med å felle av flere ganger på forskjellige måter for å få det både fint og elatsisk.



 Vrangborden nederst måtte jeg strikke flere ganger..først hadde jeg strikket for langt, minsket for lite og strikket 2r, 2 vr. Den ble slapp og ikke fin i det hele tatt. så minska jeg for mye og den ble for stram. På tredje forsøk minsket jeg bare litt og strikker 3r, 1vr på pinne 3,5. Det ble endelig slik jeg så det for meg. Vel verdt strevet!



Oppskrift: The Incredible Custom Fit Raglan
Garn:Cascade Pure Alpaca
Pinner: 4,5 og 3,5
Str: ca M?
Forbruk:430g

Prosjektside på ravelry

Nytt bekjentskap angående garn også. Tror det blir min alpacafavoritt! Det er mykt og glatt å strikke med, og en litt hårete alpakkavariant. Det liker jeg! Etter genseren ble vaska kjennes den utrolig lett ut med fint fall. Jeg bestilte det hos jimmybeanswool.com og fikk det sendt til venner som bor i Houston, men jeg vet de sender internasjonalt også. I skrivende stund er mer garn derfra på vei til meg! Jeg vil strikke enda en stripegenser med denne fremgangsmåten for jeg har mer igjen av både det grå og grønne. 

Og jeg deler gjerne min fremgangsmåte med mål og maskeantall, når jeg har renskrevet notatene vel å merke!


12 kommentarer:

  1. Nok en kjempefin genser fra deg - tenker den blir ny favoritt, utrolig fin var den! Så bare å skrive ned oppskrift altså, sånn kunne jeg gjerne ha strikket jeg også :-)
    Fortsatt fin dag til deg!

    SvarSlett
  2. Den ble kjempefin! Liker slike enkle og gode gensere, og skal prøve meg på en topdown selv..gjort det en gang :)
    Fin ferd mot helg!

    SvarSlett
  3. Genseren ble kjempefin!! Skjønner veldig godt at du er fornøyd, den genseren kunne lett blitt min favoritt også! :-)
    Ha en fin-fin kveld!

    SvarSlett
  4. Den ble fin - en genser helt i min smak! Veldig fint fall!.
    (Noterer oppskriften og vil strikke den når jeg har kommet litt nedover på min 500-genser-lange-to-do-liste. Sukk, det er altfor mye inspirasjon!!!)

    SvarSlett
  5. Å, denne var kjempefin og så ordentlig behagelig ut på. Helt supert med et mønster man kan tilpasse til hver enkelt:-)

    Har akkurat begynt på "Il grande favorito" og den er jo også litt i samme stil.

    SvarSlett
  6. Nok et vakkert plagg fra deg! Skjønner ikke at du rekker å strikke så mange store prosjekter! Den satt jo perfekt på deg og ser utrolig fin ut! Du er flink til å finne prosjekter:)

    SvarSlett
  7. Veldig fin, jeg er inne i en oversize genser periode :) Og bruker samme prinsipp

    SvarSlett
  8. Atter en lekker genser fra deg! :)

    SvarSlett
  9. Så fin genser. Kjekt å strikke ovenifra og ned. Fine farger.
    Klem

    SvarSlett
  10. Så flott genser, ser veldig god og myk ut så her er det nok enda et garn som må prøves.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  11. Enkel og fin genser med fint fall. Ser ut som en flott "basisoppskrift" som man kan lage uttallige variasjoner av. Den sitter kjempefint på deg.

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...