mandag 6. januar 2014

Ull i bruk - Kofter

Da jeg gikk på ungdomsskolen herjet trenden med Fanakofte og Lusekofte. Jeg klarte å få meg begge og Fanakoften har overlevd det meste. Mor min hadde mye senebetennelse i den tiden så mora til bestevenninnen min tilbydde seg å strikke en til meg og. Så trasket vi rundt, i like Fanakofter venninnen min og jeg. 
Den er strikket i tradisjonelle farger, koksgrå og offwhite og jeg husker hun måtte legge godt på ermene for ja, de er jo litt apekattlange! Da det ikke lenger var så in med hjemmestrikka plagg ble denne pakket bort. Senere fikk svigerinnen min den og i fjor fikk jeg den tilbake siden hun ikke brukte den lenger. Heldigen meg! Jeg tok den i maskinen på ullvask og fjerna litt nupper og den ser nesten like fin ut som da den va ny for over 15 år siden. Heldigvis ingen møll som har kost seg heller ;)






Jevnt og fint arbeid


Fine knapper!




Neste kofte er av mønsteret Suldal. Denne har vært far min sin og er nok brukt til litt av hvert...Fy den som har brukt den til å male i!! 
Farmor har nok strikket denne til ham rundt midten av 60-tallet for jeg har sett ham med den på på gamle studentbilder. Og på MANGE turbilder senere er den også i bruk, så den har fått kjørt seg godt. 
Noe som viser på den ene albuen, her må jeg fikse litt så er den klar til bruk hvertfall rundt i huset. Litt stor til meg men det bryr jeg meg ikke om. 
Blir jo litt nostalgisk av å ha på fars gode gamle kofte. Det hadde han nok likt!








Her er hullet jeg må reparere..en dag.. ;)

malingsflekk..heldigvis viser den ikke godt.  




Stilige knapper

Til og med hempen har overlevd!


Mønsteret har jeg klart å finne gratis på Sandnesgarn sine nettsider. De har en samling av gamle oppskrifter som er gratis å laste ned. Jeg regner med at denne er strikket i anbefalt garn, Peer Gynt.

Ganske kjekt å sitte på kofte som gammelt arvestykke. Herlighet så jevnt, fint og fast farmor strikket. Skulle nesten tro det var strikkemaskin. Farmor strikkemaskin haha!



14 kommentarer:

  1. Nydelige kofter! En sånn fanakofte skal jeg strikke meg EN dag :)

    SvarSlett
  2. Så morsomt å se. Kofter går aldri av moten! Arvekofta di ser ut til å ha holdt seg godt da, med tanke på alderen og på bruken. Den var virkelig flott!

    SvarSlett
  3. Flotte kofter!

    Jeg har en Fanagenser som min mormor har strikket, hun er død nå så derfor er den ekstra kjær å ha.

    Ellers er jeg veldig glad i Nordlandskofta mi.

    SvarSlett
  4. Så morsomt med sånt:) Jeg har funnet en gammel kofte min farmor strikket til meg som toåring, den har mine barn brukt og bruker fremdeles. Har lyst til å strikke meg en ordentlig kofte, men det står langt ned på lista. Får håpe jeg får mange flere år til å strikke på, så komme det nok på plass:)

    SvarSlett
  5. Så fine kofter du har! Også er de fulle av minner og historier:-)

    SvarSlett
  6. Så kjekt med gode kofter fulle av minner!!
    Hilsen ny følger :)

    SvarSlett
  7. Å så fine kofter du har! Fana er så fin, og den har lenge vært min favoritt, men etter jeg ble med i en koftegruppe på Facebook, så har jeg fått øynene opp for andre mønster også. Det finnes jo så utrolig mange flotte koftemønster der ute, og hadde jeg skulle strikket en kofte, så ville jeg nok valgt en som var litt mindre kjent :) Men ennå er kofte til meg selv litt lenger inn i fremtiden ;)
    Men gisp, tenk å male i en kofte da :O Kanskje er det bare vi strikkere som får frysninger av tanken, men jeg ville i alle fall aldri trukket fram en strikket kofte til det formålet ;)

    SvarSlett
  8. Så kjekt! Gøy å se at plaggene går i arv, og at de holder seg så vanvittig godt selv etter så mange års bruk :)

    SvarSlett
  9. Fantastiske plagg med historie, de er av ubetalelig verdi! Og verdien stiger jo bare dess mer tid som går, det er så flott! Minner meg på at jeg må spørre pappa om jeg kan få hans gamle genser som ligger på hytta, den er så fin og blir ikke brukt lengre... :-)

    Ønsker deg et godt nytt år!

    SvarSlett
  10. Så utrolig kjekt å ha sånne plagg da. Jakka di ser jo helt topp ut. Nydelig.
    Klem

    SvarSlett
  11. Nydelige plagg! Og som du sier, ekstra stas når de også har historie. Så kjekt at du fikk kofta tilbake når den ikke lenger ble brukt :-)
    Ang den malingsflekken - du kan kanskje prøve med "Penselrens" fra Jotun. Et veldig effektivt middel som samtidig er skånsomt.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  12. Ingenting som er så fint som kofter med historie i seg. Enda mer historie blir det når du nå reparerer pappa'n din sin kofte. Takk for hyggelig hilsen på bloggen. Gleder meg til å se alt det fine du kommer til å strikke i 2014!

    SvarSlett
  13. Fantastiske plagg med historie og gode minner. Herlig å ta frem slike kofter og ikke minst fortsatt kunne bruke dem :)

    Jeg hadde en slik farmor og også hun strikket beundringsverdig jevnt og flott, ingenting var noe problem å trylle frem eller få til. Noen av plaggene hun strikket er i bruk på mine barn nå, så her går det i arv også ♥

    SvarSlett
  14. Så flotte kofter du har!

    Fanakofta var in da jeg gikk på videregående også - for 35 år siden (!), og jeg strikket nøyaktig samme modell som du har, i grå og hvit Peer Gynt. Den lever enda, i beste velgående. Og selv om Peer Gynt er et bra garn, er det ikke hva det engang var, så det spørs vel om dagens variant er like holdbar.

    Jeg fant arvekofta di på Sandnes sine sider. "Suldal" heter den, og oppskriften kostet 1 krone :-)

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...