mandag 13. januar 2014

Toving

Da var jeg ferdig med vottene og tovingen gikk ganske greit. Måtte vaske de to ganger for jeg startet litt forsiktig med sentrifugen. Vaskemaskinen min har skånetrommel og det virker som det skal være vanskelig å overtove noe! Hvis man ikke kjører det på 90 grader da…!

Jeg tok egentlig utgangspunkt i antall masker for en vott til meg og strikket den litt kortere. Ifølge en gratisoppskrift fra Sandnesgarn skulle jeg hatt enda 12 masker ekstra i vidden, men da tror jeg det ville blitt jumbovott…
Lengden vet jeg skal passe så får håpe vidden passer også.


Før toving


Etter toving
Oppskrift: min egen
Garn: Nøstebarn 3-tråd i Petrol og dobbel Nøstebarn 2-tråd i oker
Pinner: 3,5 og 4
Forbruk: 25g
Str: forhåpentligvis 5 år



Jeg er også ferdig med et par tova tøfler jeg begynte på før jul. Oppskriften fant jeg gratis hos Sandnesgarn. Jeg har strikket et par etter den før og da ble de altfor vide. Denne gang strikket jeg de smalere og de passer perfekt i vidden. 


Gedigne før toving

etter toving på finvask/40 grader/1200 sentrifuge

Oppskrift: gratis fra Sandnesgarn
Garn: Fritidsgarn
Forbruk: ca 170g av flerfarga rødtoner(fargen er utgått)
Pinner: 5,5
Str: ca 39/40


Jeg synes Fritidsgarn er veldig bra til toving og jeg har fått bra resultat hver gang! Ikke så behagelig å strikke med for meg siden det er såpass tungt og filtrer seg lett. Derfor var dette et innimellom-prosjekt. Jeg strikker gjerne flere tøfler og kunne tenkt meg å prøvd andre oppskrifter også. Jeg har kommet frem til at toving er gøy og jeg bør gjøre det oftere! 



10 kommentarer:

  1. Tusen takk for hyggelige kommentarer på bloggen min :)
    Toving er gøy! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjør det mere selv.. Og det blir jo så gode og varme plagg av det. Jeg er kjempe-pyse når det gjelder selve tovingen da. Begynner på finvask 30 og tover meg "oppover" ;)

    SvarSlett
  2. De ble jo kjempe fine. Jeg strikket votter til mine barn i fjor, i fritidsgarn. Slang de i maskinen og de kom ut i dukkestørrelser... Etter det har jeg ikke tovet noe særlig altså:P Kjedelig å ødelegge så mye garn.. Men har da lært litt: strikke det større, vaske det mildere og ikke tove flere ting sammen...:P

    Og nå har du gitt meg et spark i baken så jeg får vel prøve meg igjen snart!:D

    SvarSlett
  3. Får mer og mer sans for tovede plagg, de er så varme og gode :) Sliter litt med å finne garn og rette vaskemetode etter ulike resultat siste måned :P

    Nydelige votter, likte godt de fargene sammen. Og ikke minst tøflene, superfine og varme.

    Nyt dagen! ;)

    Ps - takk for at du er med i giveaway'n også ^_^

    Eli Kristin

    SvarSlett
  4. Tova ull er varmt og godt! For mange år siden tova jeg tøfler og sitteunderlag, men jeg hadde ikke strikka de. Det var filt. Du er flink, Anne!
    Tusen takk for koselige hilsner hos meg! Setter stor pris på det! :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Så deilige votter, må vel prøve meg på toving her også snart, poden må vel ha votter hun også *phu, gru-gleder seg*

    SvarSlett
  6. Så fine votter :) Tøflene så deilige og varme ut! Tovatøfler er noe av det beste som fins å ha på beina :)

    SvarSlett
  7. Både vottene og tøflene ser gode og varme ut! Det er jo alltid spennende å se plaggene etter toving, her har du i alle fall fått et flott resultat!
    Ha en fin kveld! :-)

    SvarSlett
  8. Flotte plagg! Toving er moro:)

    SvarSlett
  9. Flotte plagg! Jeg synes toving er en risikosport!

    SvarSlett
  10. Flotte plagg!:) Flink du som greier å få til riktige str på plaggene du tover;) jeg har dessverre endt opp med endel forskjellige resultater.....:p

    Fin onsdag ønskes deg:)

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...