fredag 3. januar 2014

Strikkebøker # 3 - Votter, luer og top-down strikk

Siden noen lurte på bøkene jeg fikk i julegave tenkte jeg å vise litt mer av de!

Første bok ut er "Ultimate Mittens" av Robin Hansen. Hun er ekspert på folklore og votter og har også gitt ut bøkene "Knit Mittens" og "Favorite Mittens". 




Boka er spekket med flotte mønstre som tova votter, votter med ullfôr, dobbeltstrikkede votter, votter med pekefinger, stripete votter… ja det meste en måtte ønske seg! 
For hvert mønster er det skrevet litt om historie og bruk. Det er forklart litt om teknikken, så kommer selve strikkeinstruksjonen og til slutt diagram, måltabell og materialer. Jeg har bare bladd noen ganger i den til nå, men det ser ut som alt er nøye og godt forklart. Mønstrene er også merket med vanskelighetsgrad.


Noen av modellene




For de som liker votter med mer intrikate mønstre så er "Mostly Mittens" kanskje noe. Jeg har sett på denne mange ganger, men siden jeg akkurat har lært meg votter så blir dette noe avansert for meg. Mønstrene kommer fra Komi folket i Russland og de er bare helt nydelige!

Flere bilder av modellene kan ses her




Så vil jeg vise en annen bok jeg har hatt en stund, "Knitting Hats and Mittens from around the World".
Her finner du mønstre fra Skandinavia, Europa, Østen og Vesten. Mange flotte mønstre og teknikker, oversiktlig og flotte bilder!






Til slutt, andre boka jeg fikk til jul; "more modern top-down knitting" av Kristina McGowan.
Flott bok med oppskrifter på gensre, jakker, kjoler, skjørt, shorts, bukse og noen luer. Mange forskjellige teknikker i de forskjellige plaggene, måltabeller og gode forklaringer. 


Flere bilder fra boka kan ses her





Håper dette hjalp for de som lurte!






3 kommentarer:

  1. Så fine strikkebøker du har fått til jul! :-)

    SvarSlett
  2. Her var det flere fine strikkebøker. Spesielt Mostly mittens så veldig spennende ut. Jeg fikk også strikkebøker til jul, fine gaver til en strikker! Godt nytt år til deg! :)

    SvarSlett
  3. Jeg fikk gavekort hos amazon, så idag kunne jeg bestille ultimate mittens. Den så så fristende ut!

    SvarSlett

Jeg elsker kommentarer og leser alle :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...